Wednesday, June 24, 2009

Saya Marah

benda yang paling aku pantang manusia buat dalam hidup dia adalah apabila manusia jenis tidak pandai atau berpura-pura berlagak pandai tetapi tidak pernah belajar untuk menghargai hidupnya. sentiasa menyalahkan perkara-perkara sampingan yang selalunya perkara-perkara yang lebih kecil daripada kuman dalam molekul-molekul apa jadah ntah ataupun lebih senang untuk menyerahkan kepada takdir. sikit-sikit takda rezeki, sikit-sikit itu ini. tak kreatif langsung. apa jadah entah! *marah ni!*

tidak kiralah bekerja sebagai tukang cuci tandas sekali pun, kalau ianya dihargai tentu ia akan membawa kepada sesuatu yang lebih baik. kerana tukang cuci itu juga punca rezki yang lebih baik daripada duduk rumah cungkil gigi. ini tidak, yang ada hanya ngomel. mengomel itu ini. usaha tak mahu. yang tahu nak cakap orang itu salah, orang ini salah. yang engkau tu tak pernah salah ke? kau pikir kau malaikat. nabi pon kadang-kadang buat salah.

dulu, aku juga tidak pernah mahu belajar untuk menghargai hidup. sikit-sikit nak blame orang-orang yang aku rasa aku patut blame. but there was a time where thunder suddenly strike me hard and made me realize that life isn't just about living it. it was meant to be something meaningful sebab akhirnya aku berkesedaran bahawa aku tidak mahu mati tanpa pernah membuat apa-apa dalam hidup selain menjadi manusia yang hanya ada pada namanya sahaja. bukanlah juga aku mahu diingati sebagai seorang pembangun bangsa. itu sesungguhnya tidak mungkin but what i mean is, i want to die with a smile on my face, just like arwah nenek. dan aku juga tidak mahu orang lain bersujud syukur ke atas kematian aku. minta simpang.

kau bilang prinsip hidup kau live life to the fullest. tapi dah fullest habis ke hidup kau? kalau yang kau hanya buat adalah dengan tidak menghargai pintu rezki yang kau miliki. tak kiralah apa pon jenis rezkinya, there's always something big, something meaningful for you for what that has been given to you.

tidak semua orang menerima nasib yang sama di dalam hidupnya, tetapi apa salahnya kalau berusaha. apa salahnya mencuba.

ini tidak. sembang besar. hasilnya, habuk pon tak nampak batang hidung.

nobody can change you except you, yourself. nobody is giving you the extra privileges in life. they can only open up the road for you. none will be there when you're down. none! but there will be plenty of them following when you're at your highest peak. thats the reality and no one says that reality is fair. but there is nothing wrong with giving yourself a chance to try. when there's a will there's a way. nobody gets what they want in life unless if they work for it.

so, lazy assbumbs. work yourself out! it's the matter of trying. try harder when you feel like failing.

ini baru ujian sikit. kalau yang sikit pon dah banyak ngomel, yang besar apa ntah lagi. and for what it's worth, there's always people around you that care and love you so much and they would never want to see you failing. but you have to love yourself first in order to make them to love you back. yang perlu lakukan adalah berusaha. berusaha dan belajar untuk menghargai.




"kalau mahukan kejayaan, ianya tidak pernah datang membunyikan loceng di depan pintu rumah. tetapi diberikan pintu peluang untuk mencapai kejayaan." - ajlaa azam.

No comments: