Tuesday, January 5, 2010

Hide & Seek

The more you hide, the more it appears. The more you keep things to yourself, for the thought of locking it up for your own privacy, the wider the door opens for you. And as for me, the trouble for having a photographic memory is, it haunts me every second of my day. The only thing that I see today is the words that I saw and read the night before. Very heart-breaking.

On the other note, I seriously don't understand the needs of fighting in protecting the name of "Allah" against the Catholic paper. Allah is not a malay word for crying out load that needs to be protected.

Saya bukanlah seorang para alim ulama tetapi saya telah dididik dengan pengetahuan agama yang secukupnya sejak kecil yang boleh membezakan yang mana yang harus dijaga dan yang mana yang harus tidak dijaga. Perkataan Allah itu tidaklah perlu dijaga malah jika ia digunakan oleh penganut agama lain ia adalah sesuatu yang baik kerana ALLAH melambangkan tuhan yang satu. Jika di buka kitab-kitab, buku-buku kisah para nabian, tertera juga kalimah ALLAH dan saya yakin di zaman firaun juga, mereka memanggil tuhan sebagai ALLAH. Yang menjadikan ianya salah adalah jika ALLAH itu dilambangkan sebagai berhala. Dan jika itu benar-benar berlaku barulah ia harus ditentang dan dijaga.

So, the question now is, what's with the fuss?

Jika benar ingin memelihara, peliharalah dahulu yang tertera di depan mata. Kucar-kacir, haru-biru itulah yang harus dipelihara dahulu sebelum perkara remeh-temeh. Jadilah manusia yang berilmu dan berakal kerana tuhan mengurniakan akal untuk berfikir dan bukan bertindak mengikut akal kepala lutut.

Islam itu bukanlah agama yang menentang dan bukan juga agama yang menyusahkan. Jadi kenapa kita manusia yang bersusah payah menyusahkannya? Buka buku, luaskan dada, menuntut ilmu; barulah berkata-kata.

There are other million things that need to be fixed in this world. And this is not one of it. You are just showing to the world that you have no knowledge about your religion (the one that you claim to be practising). Sangat memalukan! Islam bukan melayu dan Melayu itu bukan Islam. Sepatutnya Islam lebih besar daripada Melayu. Not the other way round. Islam bukan pada bangsa tetapi pada agama. Bangsa Melayu di dunia tidak sampai suku daripada populasi dunia jika dibandingkan dengan penganut agama Islam and I have yet to see any other Muslims in this world fighting for the rights of the name ALLAH. Sad to say, Muslims in Malaysia are the only ones fighting for it.

Chop! Imam Masjidil Haram pun pernah bersalaman dengan Pope besar di Vatican City. Tak murtad pon dia?!

So how now brown cow?

1 comment:

Serimpi said...

biasa la depa ni...menggelabah tak kena tempat.

kalau depa meng-had-kan Allah pada melayu dan islam saja, macam mana depa nak tarik orang bukan Islam masuk Islam?

ni la kalau orang letak otak kat lutut. berjuang membuta tuli tak tahu hujung pangkal.

Aku rasa sekarang orang melayu kena gelak je dengan kafir kristian tu, buat kerja memalukan diri sendiri...entah pape tah...