Wednesday, May 13, 2009

Ibu Mertuaku

Tan Sri P. Ramlee (arwah) was a visionary man! who would have thought, making a movie highlighting the tremendous life of having a disfunctinal mother-in-law can be such a hit with numerous good music in line. a hit too! dan ia akhirnya membawa kepada sebuah konklusi bahawa ibu mertua adalah sesuatu yang tidak digemari.

mother-in-law is always the problem in the marriage constituency. usually involve the man's side of the family. biasalah, berurusan dengan ibu mertua bukanlah sesuatu yang mudah.

rasionalnya, based on general knowledge, tanggungjawab seorang anak lelaki walaupun sudah berumahtangga harus menjaga dan mentaati serta sentiasa memelihara hubungan yang baik dengan ibunya. the mother is a fix responsibility to them eventhough they have indulged themselves in marriage. dan dengan sebab itu juga, si ibu selalunya mempunyai kuasa vito dalam memilih pasangan untuk si anak lelaki.

perempuan jenis ini tidak sesuai. perempuan tidak setaraf ini tidak sesuai. perempuan tidak setinggi ini pelajarannya tidak sesuai and the list goes on. but the truth is, behind all these excuses, the actual fact is that, they (the mothers) have infurity in them for losing their child. for not being prepared watching their children taking someone else's hand for marriages. seolah-olah merasakan bahawa mereka (para ibuan) terpaksa merebut si anak lelaki dengan pasangan (si isteri kepada anak lelakinya) dalam mendapatkan kasih sayang.

well, this is the fact. i've seen lots of these things happened. walaupun kita beranggapan bahawa zaman moden, ibu-ibu akan berfikiran moden. masalahnya, zaman je yang moden, otak manusia tidak pernah moden pun.

security, yes. but infurity, its a big no-no.

walapun P.Ramlee menunjukkan ketidakpuashatian si ibu kepada anak perempuannya berkahwin dengan seorang ahli musik, senarionya tetap sama.

my mother once told me that she had to learn to cook kari first before was given the green light for marrying my dad and she had to stay at my father's house for a week or so just to learn to cook kari from my grandfather just to impress the family that she can cook a prefect kari just like them, the Perakians.

hakikat yang sering di dengar, sebelum berumahtangga dengan lelaki utara harus pandai memasak untuk memikat hati si ibu mertua. MEMIKAT HATI IBU MERTUA bukannya memikat hati si suami. and it was believed to be practiced till today. i don't know the releventness but that is what i heard.

probably mereka sudah moden dan tidak kesah sekiranya tidak pandai memasak.

but anywhoo, motifnya adalah untuk memberitahu bahawa ibu mertua adalah sesuatu yang tidak mudah untuk di handle seperti yang digambarkan oleh P.Ramlee tetapi tidaklah seteruk sehingga harus membutakan mata dengan mencocok mata denga garfu.

bezanya, sekarang, berkahwin dengan lelaki yang bergelaran "ahli musik" sudah boleh diterima kerana ahli musik juga memiliki degree yang tinggi. contohnya, Mr. Acis yang handsome yang memiliki degree in Music dari Amerika. one of the top music university in the world and they (he and sheila majid) lived happily ever after. as what we see on television. kesimpulannya, ahli musik adalah setaraf dengan majistret kerana masing-masing ber-degree.

tetapi mungkin juga ada ibu mertua yang se-cool, mat cool kawanku?!

No comments: