Friday, September 25, 2009

Nasi Lomak Dan Kita Semua

Ever since Ramadan started, the only food that I've stopped eating was Nasi Lemak. Mana nak cari nasi lemak masa sahur? Plus I'm not the type of person who took rice for sahur. A simple-light food will do for me. Nak makan nasi lemak masa berbuka, I prefer eating food preparred by my mom instead of getting myself a plate of nasi lemak. Konon-konon supper for early sahur, oh! please, lebih baik tidur daripada keluar mencari nasi lemak. Plus, nasi lemak bungkus jual tepi jalan lebih enak daripada nasi lemak kedai mamak atau di White Coffee Kopitiam.

But I've never stopped myself from craving for one. Dengan kondisi yang mampu mencairkan air liur dan sudah tentu-tentunya akan cair dan tanpa melengah-lengahkan lagi masa, I bought myself a large pack of nasi lemak this morning.

Lagi lama ku tahan, lagi lama perut ni tidak mampu menanggung kebuluran.

Dengan keadaan yang masih di dalam minggu raya, there's no, I repeat, NO AVAILABLE kedai-tepi-jalan that operates within the usual morning hours. There're none at my housing area. Makcik sodap jual nasi lemak masih lagi di dalam keseronokan beraya and there're also none di Jalan Ipoh.

But I was lucky enough to spot a small warung that sells nasi lemak on my way to the office. Tanpa menghiraukan keadaan sekeliling, I get myself a pack of nasi lemak consists of sambal lebih dan juga paru (dengan tambahan sambalnya sekali) tanpa kacang.

The satisfactory: priceless!

Walau banyak mana pon makanan yang telah di makan, tambahan pula di hari raya yang sudah tentu-tentu dihidangkan dengan makanan yang 150 kali ganda enaknya, nasi lemak akan tetap menjadi pojaan. Walau jauh mana pun merantau, sehingga ke utara Rusia sekali pun, nasi lemak juga yang akan di cari.

Or is it just me?



And I'm sleepy even with a cup of black coffee in hand.

8 comments:

dy said...

oits!! how are you?

i love nasi lemak tepi jalan too!! too bad my office now don't have such stalls..

Ajlaa Azam said...

Hi! I'm fine thank you!

I guess nasi lemak is everyone's fav =)



Thanks for dropping by tho!

dy said...

=) i think we should have another gathering soon huh??

Ajlaa Azam said...

eh chop! may i know who is this?

dy said...

check out the profile.. =)

denise lah!

Ajlaa Azam said...

OMFG *dramatic sikit* how on earth did you find my blog?

*kagum*kagum*

but nway, thanx for dropping by tho! yeah, we should. tapi susahlah nak gather semau org now days..

hope you're doing fine now =) waahhhhh

Anonymous said...

yess sama macam aku jugak, makanan pertama aku carik lepas raya..nasik lemak, yang bungkus daun pisang, ke-best-an hidup kat malaysia!

Ajlaa Azam said...

aku rasa roti canai pon kalah dengan nasi lemak bungkus daun pisang